23 February 2012

Bertunang Melalui SMS

Assalaimulakum!bosan.bosan macam ni baik aku tulis entri pasal cerita hot dalam kalangan remaja tunang dalam sms.Ramai orang cakap apabila kita ada niat nak mengahwinkan seseorang wanita tu maksudnya bertunang.Ayaiii,senangnya tak payah guna duit,dalam soal pertunangan ,baik kita contoh akidah terbaik iaitu Rasullah s.a.w.Selongkar kisah pertunangan Nabi s.a.w,kita lihat hampir semua isteri rasullah dilamar oleh orang tengah(aku rujuk buku solusi).Namun rasullah pun pernah meminang terus kepada janda yang bernama Ummu Hani binti Abu Talib,tetapi pinangannya ditolak(rugi betul puan ni bukan calang orang tu).Yang saya pasti baginda sangat mendahulukan wali bakal isteri apatah lagi bakal isteri sorang gadis.

Bayangkan jika kita menjadi ibu nanti,anak kita pulang dari sekolah dan memberitahu dia sudah bertunang dalam sms.Apakah perasaan anda sebagai ibu bapa?aku pasti pengsan situ jeee..Kita juga tak mahu sesuatu yang berlaku dalam perhubungan itu dijadikan mainan dalam anak muda zaman sekarang.Mudah sangat mengikat hubungan dan telalu mudah memutuskannya.Exceli aku pun sebenarnya tak suka kalau ada kawan aku bertunang belasan tahun,belajar entah ke mana,tetapi kalau tengok pada kebaikannya boleh mencegah maksiatkan,

Aku rasa setiausi ni amat comel tu sebab nak kongsi uolll.Bayangkan ey

   "Saya suka awak.Saya rasa nak kahwin dengan awk,Jom kahwin!!dengan muka galaknya,"seorang lelaki menghantar mesej mengunakan bb.
    "Saya pun dah lama suka awak cuma malu je nak luah.Saya pun nak jadi isteri awak",balas si gadis
     "Kalau begitu kita ,kita dikira bertunang laah .Jangan terima orang lain,kalau saya tahu siap laah awak!,"pesan si lelaki.
      "Jumpa lah mak ayah saya dulu,baru kita dikira sah bertunang,"pinta si gadis
      "Ustaz saya kata,bertunang apabila teruna dan si dara berjanji untuk bernikah,"kata si lelaki.
      "Eh,apa beza bertunang dengan berpasangan macam kita,"?si gadis blureeesss campur keliru.
       "Entah.Ah,sama saja!kang,''jawab si lelaki.
       "Tapi ,ustaz saya kata antara tujuan bertunang adalah untuk mengetahui persetujuan wali.Wali adalah salah satu rukun nikah nanti,"kata gadis itu.
       "Itu zaman dulu,zaman kolot tu.Kita sekarang zaman IT,zaman canggih.Tak perlu cincin,hantaran,hantar sms terus bertunang.Jimat duit pun boleh.Ingat awak tunang saya!Haram lelaki lain lain pinang awak tau,"kata si lelaki.
       "Hmm...kalau macam tu,kita putus tunang saja sekarang!''tegas gadis itu.

Hahahah..bodoh kan itulah jangan ambil jalan ringkas.Nah,itu kesannya bertunang tak sampai 10 minit/maybe orang itu keliru antara bertunang dan berpacaran.Ramai muda mudi sekarang yang kata bukankah islam itu mudah,memang islam itu mudah tetapi tiada jalan mudah.muemue.Sebenarnya ikatan  pertunangn ini untuk mengeratkan silaturahim,kenal adik beradik semua benda laah.Pertunangan yang sepatut rapuh dan teguh dengan komitmen keluarga menjadi sangat rapuh.Korang tanya diri korang andakah korang mahu hubungan yang longgar atau ronggok,rapuh,

Aku tengah online pastu kawan post status gini,kejut beruk aku,baru lepas sekolah dah nak bertunang.Apa pun tahniah semoga allah memberkati kamu.


            

Saja je aku ambik post status dia bukan nak burukan dia,nak bagi contoh only korang ey.Tapi sangat suka video ini.Jom tengok sweet sangat!Nak jugak macam ini.Mak nak tunang!bukan tunang mak aku bagi pelempang kot.




:)remajaku sayng ,
Anda korang bijak-bijak belaka.Pilihlah samaada ada mahukan pertunangan  yang rapuh atau yang teguh.Korang pilih sesuka hati sebab tak ada orang nak marah pon,namun korang kena sedialah menghadapi cabaran di kemudian hari.
SEYES TERIMA KASIH, USHA LAGI,TAK ADA ORANG NAK MARAH PON!

4 seyes betul ey?:

qiE said...

haha, aku tau spe bdak yg tunang tuh. skrg dh ptus pom.

amanina subri said...

aceceh,hahahakk,aku cume kongsi2 je,igt tung igt dia.oh,yeke,dah putus kejap sgt tung,bazir duit je,ops

KizZ said...

Eh..orang maghang ke nih??hihi..

urm,jemput join contest Kedai Kiz "The OH!SEM tagline contest" yer,,

geramgaram said...

org mahghang?awk rasa brtol ke..no comment..kalu rajin join ler