23 February 2012

Potong Kuku Ada Cara Jugak!

alhamdulilah laah aku sangat-sangat ada mood untuk update blog :).

OLOH,kerap kuku pun kena ada cara juga ke?susah laah tak nak ikut laah buat susah payah ikut benda-benda  macam gitu,kalau tak ikut bajet ada orang nak marah!memang hidup ni kenalah ada disiplin  kalau tak ada ibarat kita hidup seperti binatang opsss..Kalau korang nak tahu bermacam faedah kita dapat bila kita ikut sunnah nabi,macam mak aku cakap sunnah nabi banyak,jadi kita buat apa yang termampu laah.EXMPLE:
POTONG KUKU.


Ramai sekarangkan potong kuku ikut suka dia jee,hari bukan sunat dia potong jugak.Bajet kuku itu dia yang punya,memang laah itu badan dia tapi kita tanya pada diri kita siapa yang bagi nyawa,badan,semua benda,jawapannya allah kan.Jadi kita mesti ikut apa yang telah rasulallah lakukan demi kebaikan bersama muemue.Aku pun bukan pandai sangat dalam bab agama ni,jadi aku ada tahu sikit ilmu nak laah kongsi-kongi dengan korang2.Korang dapat pahala aku pun dapat pahala,dok ke adil tu.

 Potong kuku kaki dan tangan mengikut urutan



Sebenarnya bukan potong kuku je,potong pun kena ikut hari tau,kerana ada fadilat yang sembunyi.
Siapa-siapa yang mengerat kuku pada hari yang disunat kan..JENG,JENG

@Hari Sabtu:keluar dari tubuhnya ubat dan masuk dalam badan penyakit
@Hari Ahad;keluar kekayaan masuk kemiskinan
@Hari Isnin: keluar daripadanya gila dan masuk sihat
@Hari selasa: keluar daripadanya sihat dan masuk penyakit
@Hari Rabu: keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan
@Hari Khamis: keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit
@Hari Jumaat: keluar daripadanya dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah Taala

jadi, kerat kuku bukan sebarang kerat tapi ada kaedahnya. walaupun hanya kuku tapi adalah sebahagian daripada badan kita yang perlu kita hormati. misalnya kerat kuku ada adabnya selain mengikut hari, kita juga perlu buang kuku itu pada tempat yang tidak kotor, sebagaimana yang diajar..seeloknya kita membuang ke tanah kerana kita juga berunsur tanah. bukannya tong sampah sekali pun tong sampah itu bersih


sumber:
Mufakkiratul Mukmin 2009



Semua maklumat ni aku google jumpa laah blog ni http://ohislam.com/potong-kuku-ikut-sunnah-nabi/ dapat maklumat sebab sedikit dari blog ni,kalau nak kepastian lagi banyak!!!maklumat ni aku usha juga bukan seratus peratus dari aku,aku usha takut maklumat yang aku tahu tak betul ke,takut mepersendakan hukum agama pulak.

NI DALIL HADIS
 TAHU…INSYA’ALLAH BITAUFIQ MAANNAJAH….
((Adapun tentang jari mana yang hendak didahulukan ketika memotong kuku, al-Imam Ibn Hajar al-’Asqalani (10/345) menyebut:

لم يثبت في ترتيب الأصابع عند القص شيء من الأحاديث …. وقد أنكر ابن دقيق العيد الهيئة التي ذكرها الغزالي ومن تبعه وقال : كل ذلك لا أصل له ، وإحداث استحباب لا دليل عليه ، وهو قبيح عندي بالعالم ، ولو تخيل متخيل أن البداءة بمسبحة اليمنى من أجل شرفها فبقية الهيئة لا يتخيل فيه ذلك . نعم ، البداءة بيمنى اليدين ويمنى الرجلين له أصل وهو (كان يعجبه التيامن)

Maksudnya: “Tidak thabit dalam tertib jari-jari ketika memotong kuku sesuatu hadithpun… Ibn Daqiq al-’Ied telah mengingkari bentuk (memotong kuku) yang telah disebut oleh al-Ghazali dan orang yang mengikutnya, dengan berkata: “Semua cara-cara itu tidak ada asalnya, dan untuk mengatakan ia suatu yang digalakkan, ianya suatu yang tidak ada dalilnya, ia merupakan suatu yang tercela di sisiku, sekiranya seseorang menggambarkan, cara memotong kuku dimulakan dengan jari telunjuk tangan kanan disebabkan kemuliaannya, maka jari-jari yang lain, dia tidak akan dapat menentukannya dengan cara itu. Ya! memulakan dengan yang kanan samaada tangan ataupun kaki itu ada asalnya, kerana Nabi S.A.W. suka memulakan sesuatu dengan sebelah kanan.”))

assalaimualakum semua,aku harap korang dapat ikut ni sunnah yang simple simple lagi dari belit tudung pasmina shwal tu,hahaha
tulis entri agak lama sebab lama sudah tak tulis panjang selepas tamat sekolah~harap dimaafkan jika ada silap .

 




SEYES TERIMA KASIH, USHA LAGI,TAK ADA ORANG NAK MARAH PON!

0 seyes betul ey?: