08 March 2012

Muzik Dan Hiburan Tiada Salahnya

Apa kaitan agama dengan hiburan?Hiburan ,hiburanlah.Agama,biarlah pada  hal agama.Apabila orang agama hendak campur hiburan inilah,semua tidak boleh .Ini haram,itu haram.Muzik itu haruskah kita dengar?

Aku akuii memang berhibur sampai menimbul kesesatan itu salah,bagi aku berhibur tidak salah.Berhibur itu bagus.Tetapi pelikkssssnya ramai orang marah kita berhibur.Orang begitu kolot,ketinggalan zaman,tak update laah kata diri kita.Tapi kita kena fikir kita boleh pilih mana yang terbaik seperti nyanyian kumpulan Raihan,Rabaini,dll."Berhibur tiada salahnya,kerana hiburan itu indah seperti bunga lavendar.Hanya apabila salah memilihnya,membuat ia jadi salah.

Orang zaman sekarang kalu ada konsert cepat aje pergi,kalau ceramah "malas ah pergi bukan buat apa pun"  Fikirlah dengan akal sikit,ilmu akhirat tu. Kita buat apa saja,hiburlah sebanyak mana,nak pegi gig ke,tetapi batas jangan dilebih.Sebab apabila batas dilebih,kegembiraannya sekejap saja.Sesalan dan kesedihan juga yang bertimbun dan berpanjangan.


Asal usul muzik

Kita diberitahu muzik dan agama adalah berbeza.Itulah ajaran daripada barat nak sesatkan orang islam.Kita percaya kepada barat sebab kita yakin muzik ini daripada barat.Walhal sebenarnya tidak tau.Walau mereka barat sudah meletopp sekarang kat hollwod dengan justin bibir(bukan nama sebenar).

Kita  percaya notasi muzik,solmisation,do re mi fa so la ti do me mo dicipta oleh orang itali,Guido Arezzo,pada tahun 1026.Sebenarnya tidak.Kalau  korang celik mata(kalau yang buta tu mntak maaf) tidak korang nampak persamaan do itu dengan huruf dal?Re itu dengan huruf Ro?Mi itu dengan mim?La itu dengan huruf lam?

Yang sebenarnya notasi muzik berasal daripada huruf arab.

Muzik jazz sebenarnya juga berasal daripada genre muzik yang  ditemukan oleh orang islam.Nama asalnya benda alah tu Jaza'a.

Muzik digunakan oleh saintis Muslim,Al-Kindi untuk merawat sakit lumpuh seorang kanak2 lelaki.Dalam tahun 1480-an,Sultab Beyazid II telah menubuhkan sebuah hospital di Edirne,untuk merawat orng tidak sihat menggunakan muzik dan bau-bauan.

Jelaslah kita dalam agama itu ada hiburan.Asas hiburan adalah manfaat,bukan semata-mata untuk berseronok.Pusat hiburan adalah tuhan bukan manusia



daripada Tuhan kita datang,kepada tuhan kita kembali.
SEYES TERIMA KASIH, USHA LAGI,TAK ADA ORANG NAK MARAH PON!

0 seyes betul ey?: