30 March 2012

All I need is You…

 Tengok video ni di youtube yee..-->http://www.youtube.com/watch?v=dvV_r7SchBg&feature=player_embedded

Keupayaan untuk membezakan antara apa yang kita mahu dan apa yang kita perlukan adalah satu ciri yang amat penting untuk memiliki. Kebanyakan daripada apa yang kita ada adalah apa yang kita mahu, tetapi apa yang kita perlukan adalah hanya Satu, dan sesuatu yang lebih 95% daripada UK tidak menerima. Sebuah rumah besar, kereta yang mahal, iPad baru - ini adalah perkara-perkara yang kita mahu, ini bukan perkara yang kita perlukan. Apa yang kita perlukan dalam hidup kita? Kita perlukan Allah. Dia (SWT) berikan kepada kita. Kerana Dia denyutan jantung dan paru-paru kita bernafas. Apapun keupayaan fizikal kita memiliki daripada-Nya. Dari keupayaan untuk memproses pemikiran ke dalam perkataan, dapat secara fizikal menaip pada komputer ini saya, ini semua datang dari-Nya. Wang yang digunakan untuk membeli komputer ini, ia semua datang dari-Nya. Keupayaan untuk belajar dan mendapatkan pekerjaan, untuk mendapatkan wang itu, semuanya datang dari-Nya. Keupayaan anda untuk membaca, memahami dan mencerminkan, semuanya datang dari-Nya. Jadi, apa yang perlu kita ialah Allah.

Apabila kita melihat kembali pada kehidupan Nabi Muhammad (SAW), beliau adalah seorang lelaki yang bersifat luar biasa. Nabi (SAW) adalah seorang anak yatim, dia tidak dapat membaca dan dia tidak dididik. Semua yang dia (SAW) pergi untuk memenuhi datang dari Allah. Allah membawa Khadijah (RA) ke dalam kehidupan Rasulullah (SAW), dan melalui beliau, Allah menyediakan kewangan dan emosi untuk dia (SAW). Apabila kenabian dimulakan, dan Wahyu mula, Rasulullah (SAW) telah menemui kebenaran yang beliau telah memohon sebelum kemunculan pertama Jibrail Malaikat. Allah menyediakan jawapan dia (SAW) telah mencari.


Satu masa datang apabila Wahyu telah dihentikan untuk sementara waktu, dan Rasulullah (SAW) merasakan bahawa beliau telah melakukan kemurkaan Allah, dan bahawa ini adalah sebab. Kuffar (orang-orang kafir) mengejek Rasulullah (SAW) dengan ini, dengan isteri Abu Lahab di barisan hadapan ini mengejek. Ia adalah selaras dengan ciri-ciri Rasulullah (SAW) teladan bahawa bukan memikirkan sakit, orang-orang ini, dia (SAW) fikir bahawa dia mungkin telah melakukan sesuatu yang salah. Dalam Surah ini, bagaimanapun, Allah menjadikannya jelas kepada Rasulullah (SAW) bahawa orang-orang kafir adalah orang-orang yang bersalah, dan bahawa dia (SAW) mempunyai apa yang perlu dibimbangkan.




Surah itu bermula dengan sumpah bahawa Allah mengambil. Jika ini berlaku di dalam Al-Quran, kita perlu memikirkan semula apa yang sumpah oleh. Ad-kdoulovec adalah masa hari yang penuh dengan kehidupan dan aktiviti, selepas waktu Subuh. Pada masa ini hari, matahari boleh memberikan cahaya terik atau melegakan, ia adalah dengan cahaya yang menenangkan bahawa Allah mengambil sumpah pertama beliau. Sumpah kedua yang diambil oleh kesunyian malam. Dalam Surah ini, pagi ini disebut sebelum waktu malam kerana ia adalah selaras dengan konteks dan imej Surah. Wahyu diturunkan pada waktu pagi dan adalah cahaya yang menenangkan, tanpa yang kita semua akan berada dalam kegelapan. Tinggal berehat sumpah kedua dipetik dari pemberhentian Wahyu. Pagi dan malam, oleh yang sumpah diambil, tidak kekal. Allah memberitahu Rasulullah (SAW) bahawa jurang dalam Wahyu adalah tidak kekal sama ada. Ini adalah lagi keajaiban kecil Al-Quran, memaparkan bahasa yg tak dpt ditiru kompleks yang terkandung dalam.





Allah Maha Mengetahui segala sesuatu, dan Dia (SWT) tahu apa yang Rasulullah (SAW) berasa apabila Wahyu dihentikan sementara. Dalam ayaat ketiga, Dia meyakinkan Nabi (SAW) bahawa Dia / tidak pernah telah tidak senang dengan beliau (SAW) dengan menggunakan perkataan 'ma' di dalam ayat ketiga. Perkataan Allah digunakan di dalam ayat ini menunjukkan cinta untuk Rasulullah (SAW). Beliau (SWT) tidak mengatakan walaupun penuh kasih sayang selamat tinggal kepada Rasulullah (SAW), apatah lagi mengatakan selamat tinggal pada semua. Allah tidak walaupun dalam erti kata yang paling penyayang meninggalkan Nabi (SAW) dan tidak murka dengannya sama sekali. Untuk menekankan titik ini lagi, Allah tidak pernah menyatakan Nabi dalam ayaat menerangkan kurangnya tidak berpuas hati, daripada rasa hormat kepada beliau (SAW).


"Dan masa depan akan lebih baik bagi kamu daripada masa lalu"93:4

 
Dalam ayat yang keempat, kita diberikan mesej yang akan diulang berkali-kali, dalam kata-kata yang berbeza, di seluruh al-Quran. Allah menekankan bahawa mereka akan menjadi lebih baik untuk anda daripada bekas, yang kedua merujuk kepada Jannah (Syurga), dan yang merujuk awal untuk sms (dunia). Orang lain juga mencadangkan ini bermakna bahagian kedua itu kenabian akan menjadi lebih baik daripada bahagian awal kenabian. Pada mulanya, ini mungkin kelihatan satu cadangan yang pelik, sebagai Badar dan sebagainya penyeksaan telah tidak berlaku pada masa Wahyu ini. Sebab ini adalah apabila berkhutbah pada hari-hari awal kenabian, dia (SAW) mempunyai beberapa pengikut, tetapi bahagian terakhir akan menjadi lebih baik kerana peningkatan besar dalam bilangan orang yang mengikuti Perutusan. Satu lagi pemikiran tambahan adalah bahawa mereka akan menjadi lebih baik khusus untuk Rasulullah (SAW) kerana beliau akan diberi al-Kauthar, sesuatu yang tidak ada manusia lain akan menerima.


Di dalam ayat seterusnya, Allah memberitahu Nabi (SAW) bahawa dia akan diberikan begitu banyak bahawa dia (SAW) akan gembira dengan semua. Perkataan 'sawfa' digunakan dalam ayaat ini, yang bermaksud bahawa dia (SAW) akan mendapat ia tidak lama lagi, tidak dengan serta-merta, tetapi selepas beberapa waktu telah berlalu. Masa di antara menerima hadiah ini perlu digunakan untuk menjalankan arahan yang datang kemudian dalam surah ini. Allah tidak menyebut apa yang Dia akan memberi manfaat ini adalah bahawa pemberian akan menjadi mutlak, tanpa had. Beliau (SWT) akan memberikan Nabi (SAW) sekian banyak yang dia akan gembira ('fa tardaa'). Dan hadiah ini tidak akan diambil oleh Allah, dan ini ditunjukkan oleh perkataan 'yu'teeka'.


Bahasa kemudian bertukar ke nada retorik dalam tiga ayaats akan datang, dengan firman Allah:


",Lalu Dia tidak akan mendapati engkau yatim piatu,dan melindungi anda,mencari anda untuk hilang dan membimbing anda dan mencari anda yang memerlukan dan memenuhi keperluan anda?"93:6-8


Rasulullah (SAW) mengambil berat tentang keadaan umat Islam dan sama ada atau tidak Wahyu lebih akan datang, antara lain. Allah menenangkan Rasulullah (SAW) bahawa Dia menjaga dia (SAW) sebelum ini dan akan terus berbuat demikian. Kepentingan anak yatim juga ditekankan di sini dan pada akhir ini Surah. Seorang kanak-kanak yang kehilangan ibu bapa mereka adalah pengalaman yang paling menyakitkan kanak-kanak boleh melalui; tiada siapa yang boleh menyukai kanak-kanak cara ibu bapa mereka tidak. Keperluan manusia untuk jagaan telah dibawa pergi. Namun masih, Allah menjaga Rasulullah (SAW) walaupun melalui pengalaman ini, dan akan sentiasa menjaganya (SAW). Sebagai contoh, tanggungjawab kewangan untuk Rasulullah (SAW) telah dijaga daripada mulanya oleh Khadijah (RA) di sms, tetapi kekayaan yang telah diberikan kepadanya oleh Allah. Semua yang dia (SAW) mempunyai segala-galanya yang kita semua telah, fizikal dan intelektual, daripada-Nya.



"Jadi tidak bertindak keras dengan anak yatim dan tidak mencaci orang yang meminta bantuan; bercakap tentang rahmat Tuhan kamu,"93:9-11

 
Tema akhir Surah ini adalah bahawa anak yatim dan mereka yang memerlukan. Rasulullah (SAW) adalah seorang anak yatim dan Allah berkata (SAW) bahawa Dia diperuntukkan bagi pegawai itu kemudian sehingga beliau berpuas hati. Ini adalah bagaimana kita harus melayan anak-anak yatim dan mereka yang memerlukan. Dalam Surah al-Lail, kita orang-orang miskin dan kami sedang mencari keredaan Allah. Dalam Surah ini, mereka yang memerlukan datang kepada kita dan kita tidak harus usir mereka, dan tidak melayan mereka dengan cara yang keras. Kita tidak boleh mengubah sesiapa jika kita benar-benar beriman kepada Allah.




Di dalam ayat di mana kami telah diarahkan untuk membantu anak yatim, Allah menggunakan 'taqhar' perkataan. Ini adalah untuk memberitahu kita kita tidak harus mengenakan kuasa kita ke atas anak yatim, dan tidak menghina anak yatim. Rasulullah (SAW) tidak akan berbuat demikian, jadi ini adalah satu pengajaran bagi kita untuk belajar. Dan apabila seseorang datang kepada kamu untuk meminta pengetahuan, bimbingan, tempat tinggal, atau makanan, kita tidak perlu memarahinya mereka. Kami sedang diajar bagaimana untuk berurusan dengan seseorang yang meminta, walaupun mereka sengaja cuba merengsakan anda, kita tidak harus memalukan mereka.


Kepentingan anak yatim ditekankan di seluruh al-Quran dan Sunnah. Rasulullah (SAW) menyatakan "yang paling disayangi rumah kepada Allah adalah rumah di mana anak yatim amat berbesar hati." Menurut Syariah (undang-undang Islam), kita sebagai umat Islam mempunyai tanggungjawab untuk menunjukkan nikmatnya dan penjagaan untuk anak-anak yatim. Mengikut definisi, anak-anak yatim adalah orang-orang kanak-kanak yang dibiarkan dengan tidak perlindungan dari bapa-bapa mereka akibat kematian, sebagai tradisi bapa menyediakan perlindungan kewangan dan fizikal bagi kanak-kanak itu. Dalam konteks ini, anak-anak yatim adalah terdedah dan memerlukan bantuan dan perlindungan dari masyarakat walaupun ibu mereka masih hidup.


"Dan yang baik untuk anak -anak yatim dan orang miskim,bercakap dengan baik kepada manusia,berdoa,dan bersedekah."2:83

 
"Mereka memberikan makanana kepada golongan miskim,anak yatim,dan tawanan,walaupun mereka mengasihi diri mereka sendiri."76:8


Rasullah (SAW) berkata,"saya dan penjaga anaak yatim akan masuk syurga bersama-sama seperti ini ,meningkatkan (secara ilusrasi) jari telunjuk dan jari tengah bersama-sama,tidak meninggalkan ruang diantara mereka." (Bukhari)

Jika kita tidak menunjukkan belas kasihan dan kelembutan kepada anak-anak yatim, kita tidak benar orang Islam, dan Allah lebih mengetahui. Menaja seorang anak yatim merupakan salah satu tindakan kita boleh menjalankan, inshaAllah dengan niat yang betul, kerana ia akan menjadi sumber manfaat bagi kami yang berterusan walaupun selepas kita meninggal dunia. Terdapat banyak organisasi di seluruh dunia, dengan Islamic Relief adalah salah seorang pemimpin. Sila menaja anak yatim hari ini!







www.islamic-relief.org.uk/OrphanSponsorship.aspx (UK)
www.irusa.org/kempen/anak-anak yatim(USA) 
ww.islamic-relief.com(seluruh dunia)


  Allah akan membalas kita semua, amin.

 

SEYES TERIMA KASIH, USHA LAGI,TAK ADA ORANG NAK MARAH PON!

0 seyes betul ey?: