30 March 2012

Time is all that we have…





Kita semua telah dikurniakan. Sebahagian daripada kita dengan kesihatan, orang lain dengan kekayaan ... dengan rupa bentuk, dengan akal. Sesetengah, seperti saya, mempunyai semua di atas. Hanya bergurau 1 :) tetapi alhamdulillah setiap daripada kita telah dikurniakan dengan begitu banyak, yang boleh kita tidak pernah bersyukur cukup untuk Pencipta kita untuk semua nikmat yang kami telah diberikan. Seorang kanak-kanak tidak boleh menjadi cukup berterima kasih kepada ibunya atau sedang dibawa di dalam rahimnya selama sembilan bulan, dan atau ibu bapa (s) untuk menaikkan mereka. Jika kita tidak boleh bersyukur cukup untuk ibu kita sendiri, maka bayangkan betapa bersyukur kita mestilah kepada Pencipta, ibu kita, Pencipta kita.

Ramai di antara kita akan mengadu: dia mempunyai ini dan saya tidak lakukan, dia mempunyai ini dan saya tidak ... walau bagaimanapun, terdapat satu perkara yang kita semua telah dikurniakan, dan ini adalah berkat terbesar masa. Semua orang mempunyai masa. Aspek kehidupan kita, kita akan dipersoalkan paling kira-kira oleh Allah (SWT) ialah bagaimana kita menghabiskan masa kita ...

Kita dicipta dengan satu matlamat - untuk menyembah Allah (SWT) - sesuatu yang ramai di antara kita masih tidak memahami sepenuhnya, dan ini akan dilindungi dalam inshaAllah artikel seterusnya. Dengan matlamat ini dalam fikiran, segala yang kita lakukan, maka menjadi satu aspek ibadat. Di dalam al-Quran, kita diberitahu bahawa kami telah diwujudkan dalam bentuk yang terbaik mungkin. Dalam Surah al-Asr, kami diberitahu bahawa seluruh umat manusia, setiap daripada kita, adalah dalam keadaan kerugian. Bagaimana ini boleh berlaku? Kerana kegagalan kita dengan 'haqq' dan 'sabr'.



Jika kita untuk meminta apa yang ia bermaksud untuk menjadi seorang Muslim yang baik, jawapan kita mungkin akan mendapat adalah untuk beriman kepada Allah (SWT) dan menyembah Dia. Dalam surah al-Asr, bagaimanapun, Allah (SWT) memberitahu kita ini tidak mencukupi. Ya, ini adalah aspek-aspek asas iman kita, namun mempunyai haqq dan sabr keperluan yang sama untuk memastikan kita menghalang diri kita daripada berada dalam keadaan kerugian.

Jadi apa kata-kata ini bermakna? Haqq ialah 'kebenaran' dan dengan kebenaran ini bahawa kita telah diberi, Islam, datang satu tanggungjawab untuk menyampaikan kebenaran ini iaitu lain, dengan memberikan dakwah, Islam dan bukan Islam, menyampaikan apa yang baik, dan melarang apa yang jahat. Jika kita tidak dapat bertindak terhadapnya, kita sekurang-kurangnya mesti bersuara menentangnya. Jika kita tidak boleh bersuara menentang, kita mesti benci sangat-kurangnya tindakan di dalam hati kita.

Sabr adalah 'kesabaran dan ketabahan', dengan diri sendiri dan dengan orang lain. Selalunya perkataan ini diterjemahkan hanya sebagai pesakit, tetapi ini boleh mencari sebagai mod pasif penerimaan atau penderitaan. Ketabahan menambah satu pergerakan yang aktif perkataan, menggerakkan kami ke arah yang positif. Berfikir tentang itu sabr bahawa Rasulullah (SAW) mempunyai apabila memberi dakwah kepada Quraisy selama 10 tahun di Makkah ... Dia (SAW) tidak pesakit dalam cara kita sering berfikir kesabaran, dia (SAW) adalah yang aktif dan berterusan dalam menyampaikan mesej Allah (SWT).

Untuk meringkaskan setakat ini, kita dicipta untuk menyembah Allah (SWT) dan kita semua mempunyai keupayaan itu, kerana Allah (SWT) memberkati kita semua dengan masa. Untuk benar-benar menjadi seorang Muslim bermakna bukan sahaja percaya dan berdoa, tetapi menyampaikan mesej ini dan mempunyai kesabaran dan ketekunan dalam berbuat demikian. Tetapi jika kita lihat pada orang di sekeliling kita, keluarga kita, kawan-kawan, rakan sekerja dan sebagainya ... apakah yang paling kami mengejarnya? Kejayaan. Bagaimana kita boleh berjaya apabila Allah (SWT) telah memberitahu kita bahawa setiap daripada kita adalah dalam keadaan kerugian? Apa yang kita perlu lakukan sebelum kita boleh berjaya? Kita perlukan untuk hidup.

"Surah al-Asr adalah mengebai kelangsungan hiduo,bukan tentang kejayan"-Nouman Ali Khan

Terdapat perbezaan antara kejayaan dan kelangsungan hidup. Apabila kelangsungan hidup anda dalam soalan, anda lupa segala-galanya, malah kejayaan anda. Apabila anda berjaya, mengikut definisi, anda sudah terselamat. Cara kita berfikir tentang kejayaan, dan yang bertentangan, kegagalan, bukan dengan cara yang sama Allah (SWT) memikirkan tentang kejayaan dan kegagalan. Dan Allah (SWT) telah memberikan kita contoh yang menunjukkan kami jalan yang kita takrifkan kejayaan dan kegagalan bukan dengan cara yang sama Dia melakukan:

Jika kita melihat seseorang yang mempunyai rumah yang indah yang besar, kita rasa kejayaan ... berfikir Firaun.

Jika kita tahu seseorang yang mempunyai banyak wang, kita rasa kejayaan ... berfikir Qarun.

Jika kita tahu seseorang yang telah tercampak keluar dari kota atau, kita berfikir kegagalan ... berfikir Nabi Muhammad (SAW).

Jika kita tahu seseorang yang telah kehilangan tempat tinggal, kita berfikir kegagalan ... sekali lagi, fikir Nabi Muhammad (SAW).

Kita perlu untuk mentakrifkan semula apa yang kita fikirkan sebagai yang berjaya, dan masa adalah semua yang kita ada. Mempunyai sebuah rumah yang bagus dan banyak wang tidak salah, tetapi ia tidak kejayaan. Kejayaan tidak ada di sini, ia adalah di akhirat. Kita perlu menggunakan masa yang kami ada di sini bersedia untuk akhirat.

'Umat Manusia berada dalam keadaan kerugian.' Kami tenggelam dalam kerugian. Ali Khan nouman, dalam podcast Bayyinah beliau, memberikan kita satu analogi untuk menjelaskan bagaimana kita mesti keluar kerugian ini. Mula-mula kita perlu bangun dan sedar kita lemas. Maka kita perlu berenang, mencuba dan kami keluar dari negeri ini. Maka kita perlu sedar yang kita terikat kepada keluarga, kawan-kawan, rakan sekerja dan lain-lain. Kami perlu bangun mereka terlalu, dan kita memerlukan mereka untuk berenang, supaya kita semua boleh hidup. Ini adalah mengapa kita perlu haqq dan sabr.

Dan sebagai titik akhir bagi kita semua untuk berfikir tentang: apakah yang menghalang kita semua daripada beriman? Terdapat hanya dua kategori perkara-perkara yang menghalang kita: keraguan dan godaan. Kebenaran, haqq, menghilangkan keraguan. Kesabaran dan ketabahan, sabr, membuang godaan ...

Kita perlu menyebarkan kebenaran dan mempunyai kesabaran dan ketekunan dalam melakukan perkara ini. Dan yang perlu kita lakukan ini sekarang ... kita perlu membawa sense of urgency ke dalam agama kita. Bagi kebanyakan kita, dalam keadaan semasa kita, kita tenggelam dalam kerugian. Kita berada dalam rutin yang perlu kita keluar daripada lingkaran. Masa semakin suntuk - kita perlu membuat perubahan yang inshaAllah.
SEYES TERIMA KASIH, USHA LAGI,TAK ADA ORANG NAK MARAH PON!

0 seyes betul ey?: