20 December 2010

Hilangkan Gementar

Penyakit gementar,iaitu timbul perasaan berdebar debar disertai dengan dengutan jantung yang deras,malah lebih teruk gementar disertai dengan  berpeluh.Situasi ni biasa berlaku kepada sesorag tu tak biasa kepada persekitaran (ni bkan fakta ke auta ke..hnya ingin berkongsi apa yg aku alami)..


Aku biasa berlaku keadaan camtu..bila cikgu ajukan pertanyaan..suruh bt peresentation/perbentangan dalam kelas..situasi ni yang biasa membuatkan aku berdebar lebih-lebih agi klu perbentangan tu kena buat seseorang..aduiihh..kalu keadaan ni tak trkawal jawabnya tergagak &suara berketar2 aku cakap..sekarang dah kurang perasaan tuhh..bagus..bagus.Hari tuh adala adik tanya mie(pgglan untuk mak aku)bkpe die sllu gmentar?jawab mie aku yang dia pun masa belajar dulu2 pun camtu tu jugak,alamak penyakit keturunan rupanya...mie aku cakap die teruk agi sebab masa cikgu tanya bukan diri dia jekk yang bergetar malah kerusi yang dia duduk pun turut sama  ketar.Actually..kelakar jugak mie aku ni..




                                            Cara hilangkan perasaan gementar


  • Buat persiapan sebelum buat perbentangan,cara ni bagus sebab perasaan gementar kita akan berkurangan bila kita bersiap..ceewah..seperti angkatan tentera mereka pun bersiap dlu..
  • Tarik nafas dalam2 sebelum bercakap..tarik nafas akan melegakan perasaan tertekan tuhh
  • Alihkan pandangan ke arahlain bila bercakap dihadapan ,tak payah tengok orang yang ada didepan kita(kalau aku buat dekk orang kat depan&pandang apa saja asal bukan orang,hantu pun boleh le..)
  • Berlatih didepan cermin,cara ni berkesan sebab kita boleh ekperasi  muka kitasemasa bercakap.however berlatih kuatkan suarapun idea yg ok jugak..kalu tak gementar suara slow tak ada faedah jugak ,..btol2 tak?
eemmm..ni yang bagitau ni cuma pengalaman aja..berkesan jugakle kat aku...kalu ada pendapat yang lebih
terer dari aku..bgitau le..kongsi le dapat pahala..haaa.Penat tulis entry..pape pun thanx korang yang landing sini..0_o



SEYES TERIMA KASIH, USHA LAGI,TAK ADA ORANG NAK MARAH PON!

0 seyes betul ey?: